Психологічна експертиза

Об'єктом психологічної експертизи є психічно здорові особи (підозрюваний, обвинувачений, підсудний, виправданий, засуджений, свідок, потерпілий, позивач, відповідач: малолітні після досягнення п’ятирічного віку; неповнолітні; дорослого та похилого віку), матеріали справи (кримінальне провадження, цивільна справа)
Психологічна експертиза встановлює ті особливості психічної діяльності та такі їх прояви в поведінці особи, які мають юридичне значення та викликають певні правові наслідки.
Основним завданням психологічної експертизи є визначення у підекспертної особи: індивідуально-психологічних особливостей, рис характеру, провідних якостей особистості; мотивотвірних чинників психічного життя і поведінки; емоційних реакцій та станів; закономірностей перебігу психічних процесів, рівня їхнього розвитку та індивідуальних її властивостей.
При проведенні психологічних експертиз використовуються загальновідомі в науковій практиці психологічні методики і такі, що пройшли державну атестацію, та їх авторські модифікації, що відбираються з урахуванням специфіки експертних досліджень і конкретних питань, поставлених перед психологічною експертизою.
 
Предметні види судово-психологічної експертизи та орієнтовний перелік вирішуваних питань:

1. Судово-психологічна експертиза емоційних станів
Має значення для кваліфікації ст.ст. 116, 117, 118, 119, 123, 124 КК України. 
До компетенції судового експерта-психолога, який виконує судово-психологічну експертизу емоційних станів у кримінальному процесі, належить встановлення: індивідуально-психологічних особливостей, міри здатності обвинувачених розуміти характер скоєних дій, та їх наслідки; наявності або відсутності у підекспертної особи в момент скоєння протиправних дій емоційного стану, що суттєво вплинув на її свідомість і поведінку. 
Основні питання (завдання), що вирішуються експертом:
У якому емоційному стані перебувала підекспертна особа на момент скоєння інкримінованого їй діяння?
Чи перебувала підекспертна особа в стані вираженого емоційного збудження або вираженого емоційного напруження, що може розглядатися як психологічна підстава стану сильного душевного хвилювання? 
Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння інкримінованих їй дій у стані фізіологічного афекту як психологічної підстави сильного душевного хвилювання?

2. Судово-психологічна експертиза індивідуально-психологічних особливостей підозрюваного, обвинуваченого 
Зазначена експертиза проводиться у відповідності до п. 4) ч.1 ст. 91 КПК України. 
До компетенції судового експерта психолога, який виконує судово-психологічну експертизу зазначеного предметного виду, відноситься встановлення індивідуально-психологічних особливостей підозрюваного, обвинуваченого, які мають юридичне значення. 
Основні питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?
Чи має підекспертна особа такі індивідуально-психологічні особливості, як (зазначається, які саме особливості особистості мають значення для слідства чи суду: підвищена агресивність, імпульсивність, підкореність, жорстокість, підвищена збудливість, ригідність, нерішучість тощо)? 
Які психологічні особисті якості та провідні мотиваційні чинники поведінки має підекспертна особа? У якому зв’язку вони перебувають з обставинами, що досліджуються у справі? 
Чи могли індивідуально-психологічні особливості підекспертної особи суттєво вплинути на її поведінку під час скоєння нею інкримінованих дій ? 

3. Судово-психологічна експертиза здатності неповнолітнього підозрюваного, обвинуваченого у повній мірі усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними
Вказана експертиза проводиться у відповідності до п. 4) ч.1 ст. 91, п. 1) ч.1 ст. 485 КПК України та ч.2 ст. 486 КПК України. 
До компетенції судового експерта-психолога, який проводить експертизу зазначеного виду, відносяться питання психологічного змісту (особливості особистості, психічні стани тощо), які мають юридичне значення при розслідуванні конкретної справи щодо обвинуваченої (підозрюваної) неповнолітньої особи. 
Основними питаннями (завданнями), що ставляться на вирішення експертизи є: 
Чи здатна неповнолітня особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей та конкретних обставин справи (вказати яких саме) у повній мірі усвідомлювати значення своїх дій? 
Чи здатна неповнолітня особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей та конкретних обставин справи (вказати яких саме)  у повній мірі керувати своїми діями? 
Чи має неповнолітня особа відхилення у психічному розвитку, які не є виявами психічного захворювання? Якщо має, то якими саме є їх ознаки?

4. Судово-психологічна експертиза здатності свідка або потерпілого правильно сприймати обставини, які мають значення для справи, і надавати про них правильні свідчення
До компетенції судового експерта-психологічної при виконанні зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи не входить вирішення питань стосовно достовірності показань. 
Питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Чи здатна підекспертна особа, з урахуванням її емоційного стану, індивідуально-психологічних особливостей та рівня розумового розвитку правильно (адекватно) сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні (адекватні) показання? 
Чи вплинули і яким чином індивідуальні властивості психічних процесів підекспертної особи (указати залежно від того, що має значення по справі: пам’ять, увага, сприймання, мислення, особливості емоційних реакцій чи функціонування сенсорних процесів: зір, нюх, слух, тощо) на адекватність сприйняття нею особливостей та змісту ситуації (зазначити наявні ознаки ситуації), що досліджується у справі, на їх відтворення у показаннях?
Чи має свідок (потерпілий) виражену схильність до фантазування?
Чи має свідок (потерпілий) виражену схильність до навіювання?

5. Судово-психологічна експертиза потерпілих по справах щодо зґвалтування
Експертиза проводиться відповідно до ст.ст. 152, 153, 154, 155 КК України 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судово-психологічної експертизи входить оцінка здібності психічно здорової потерпілої особи розуміти характер та значення дій обвинуваченого; оцінка здатності чинити йому опір залежно від рівня психічного розвитку потерпілої особи, зокрема, рівня інтелектуальних здібностей, від її індивідуально-психологічних особливостей, психічного стану у момент скоєння проти неї протиправних дій.
Основними питаннями, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи, є: 
Які основні індивідуально-психологічні особливості притаманні потерпілій особі? 
Чи здатна потерпіла особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, вікових, індивідуально-психологічних особливостей і емоційного стану правильно розуміти характер та значення скоєних з нею дій та чинити ним опір? 

6. Судово-психологічна експертиза психічного стану особи, що покінчила життя самогубством (посмертна судово-психологічна експертиза)
Проводиться відповідно до ст. 120 КК України (Доведення до самогубства). 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судорво-психологічної експертизи входить встановлення наявності/відсутності у особи в період, який передував її смерті, психічного стану, що впливав на її суїцидальні дії.
Основні питання, що виносяться на розгляд перед посмертною судово-психологічною експертизою: 
У якому емоційному стані перебувала особа в період, який передував її самогубству? 
Чи виник емоційний стан особи в період, який передував її самогубству, унаслідок дій певної особи (зазначити: насильство, дії, які кваліфікуються як погроза, жорстоке ставлення чи систематичне приниження людської гідності, тощо)?

7. Судово-психологічна експертиза соціально-психологічних особливостей членів злочинної групи.
Зазначена експертиза проводиться у відповідності зі ст. 27, 28, 29 КК України стосовно виду співучасті у групових злочинах.
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судорво-психологічної експертизи входить встановлення індивідуально-рольового статусу членів злочинної групи чи угрупування (лідер, підвладний, ведений, тощо).
Основні питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа? 
Який індивідуально-рольовий статус має підекспертна особа у злочинній групі (лідер, підвладний, ведений) і чи це зумовлено її індивідуально-психологічними властивостями та особливостями соціально-психологічної структури злочинної групи (злочинного угруповання)?

8. Судово-психологічна експертиза комунікативної діяльності особи, зафіксованої у відеозапису
Зазначена експертиза проводиться у випадках, коли підозрюваний (обвинувачений, потерпілий, свідок) відмовляється від своїх первинних показань, стверджуючи, що надав їх не самостійно, а під психологічним впливом, або слідуючи інформації про подію злочину, попередньо повідомлену йому іншими особами (наприклад, оперативними працівниками, слідчим, подільниками по справі та ін.). 
До компетенції судового експерта-психолога експертизи комунікативної діяльності особи, зафіксованої у відеозапису, відноситься встановлення  самостійності (несамостійності) її поведінки у ситуації слідчої дії, та наявність або відсутність ознак психологічного впливу на цю особу з боку інших учасників слідчої дії.  Вирішення питань щодо істинності або неістинності (правдивості-неправдивості) повідомленої особою інформації не відноситься до компетенції судово-психологічної експертизи, а є компетенцією судово-слідчих органів. 
Питання, що вирішуються судово-психологічною експертизою за матеріалами відеозапису слідчої дії:
Які психологічні особливості має процес відтворення особою обстановки та обставин подій (за матеріалами відеозапису слідчих дій, проведених за участю цієї особи)? 
Яка психологічна характеристика комунікативної діяльності особи (прізвище, ім’я, по батькові) у процесі відтворення нею подій (вказати, яких саме подій), під час проведення (вказати дату) за її участю слідчої дії (за матеріалами відеозапису вказаної слідчої дії)?
Чи наявні у поведінці особи психологічні особливості, що властиві для самостійного, несамостійного відтворення нею певних подій під час проведення за її участю відповідної слідчої дії? 
Чи є у відеозаписі відтворення обстановки та обставин подій (дата проведення) за участю особи (прізвище, ім’я, по батькові) ознаки здійснення на неї психологічного впливу з боку осіб, які приймали участь у проведенні даної слідчої дії? 
Для виконання експертизи необхідні: аутентичний відеозапис, протокол відповідної слідчої дії (можливо надати ксерокопію, завірену належним чином). Інші матеріали кримінальної справи не потрібні, оскільки досліджується не особистість фігуранта справи, а лише її комунікативна діяльність, зафіксована у відеозапису. 

9. Судово-психологічна експертиза у справах про відшкодування моральної шкоди
Зазначений предметний вид судово-психологічної експертизи проводиться відповідно до п. 6) ч2. ст.242 КПК України, ст.ст. 16, 23, 201, 1167, 1168, 1169, 1176 ЦК України та інших питань щодо судового захисту цивільних прав та інтересів особи. 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні судово-психологічної експертизи у справах про відшкодування моральної шкоди відноситься виявлення функціонального рівня психічної діяльності, особистісні та емоційні прояви суб’єкта, особливості їх динаміки під впливом конкретних життєвих подій. 
Висновки у частині психологічного дослідження щодо визначення орієнтовного (можливого) розміру компенсації моральної шкоди мають імовірний характер, остаточне рішення по цьому питанню є прерогативою суду.
Основні питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?
Чи має підекспертна особа зміни в емоційному стані, індивідуально-психологічних проявах, які перешкоджають активному соціальному функціонуванню її як особистості і виникли внаслідок впливу певних обставин (зазначити обставини: безпідставне обвинувачення, незаконне позбавлення волі, наклеп, образа, заподіяння шкоди її громадським інтересам тощо)?
Чи є ситуація, що досліджується за справою, психотравмувальною для Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові)? Якщо так, то чи завдані Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові) страждання (моральна шкода)?
Якщо особі Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові) завдані страждання (моральна шкода), який орієнтовний розмір становить грошова компенсація за завдані страждання (моральну шкоду)?

10. Судово-психологічна експертиза у справах про визнання недійсними угод, укладених дієздатною особою
Зазначена експертиза проводиться відповідно до ст.ст. 225, 229, 230, 231, 233 ЦК України 
До компетенції судового експерта-психолога експертизи зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи відноситься встановлення міри розуміння підекспертною особою змісту угод, які укладалися, її здатності приймати усвідомлені рішення; виявлення у дієздатної особи непатологічних психічних аномалій, які перешкоджають адекватному відображенню дійсності. 
Питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Яка особистісна значимість для особи обставин, за яких була укладена угода?
Чи здатна була особа з урахуванням визначених обставин повною мірою вільно та усвідомлено приймати рішення та реалізувати його своїми діями?
Чи здатна була особа, з урахуванням визначених обставин, усвідомлювати - і якою мірою – фактичний зміст власних дій та їх наслідки?
Чи здатна була особа повною мірою прогнозувати наслідки власних дій?
Чи здатна була особа повною мірою усвідомлено приймати рішення, адекватне ситуації, та повною мірою усвідомлено реалізувати його?
При проведенні судово-психологічної експертизи у справах про визнання недійсними угод, укладених дієздатними особами, особливого значення набуває повнота матеріалів, що надаються для дослідження, а саме, даних, що дозволяють провести повний аналіз особливостей психологічних обставин, за яких укладалась угода. Поза зазначених вихідних даних відповісти на вище наведені запитання є більш чим проблематичним (практично неможливим). 

11.  Судово-психологічна експертиза у справах по спірних питаннях виховання та визначення місця проживання дитини
Зазначена експертиза проводиться відповідно до ч. 2 ст. 159, ч.1 ст. 161, ч.1 п. 3)-5) ст. 164, ч.1 ст. 170 Сімейного кодексу України 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи відноситься: встановлення психологічної сумісності дитини з кожним із батьків, опікунів, усиновлювачів; визначення можливостей конкретних осіб забезпечити найбільш сприятливе для розвитку дитини виховання.
Питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини? 
Яким чином можуть вплинути умови виховання кожного із батьків на психологічний стан та розвиток дитини? 
Чи має залежність оцінка сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих?

12. Судово-психологічна експертиза з питань заподіяння психологічного впливу.
Проведення зазначеної експертизи зумовлюється обставинами, що передбачені злочинами за ст. 190, 192, 181 КК України. 
До компетенції судового експерта-психолога відноситься визначення особливостей сприйняття людиною фактичного боку подій та реального змісту ситуації, що розглядаються по справі, а також визначення особливостей інтелектуальних та емоційно-вольових механізмів регуляції особою власною поведінкою в аспекті індивідуальних та соціально-психологічних закономірностей поведінки людини у соціумі. 
На розгляд перед вказаною експертизою ставляться такі питання. 
Чи використовувались при проведенні семінарів та інших масових заходів, що проводили представники організації (зазначити якої), будь-які методи психологічного впливу на свідомість та поведінку присутніх? Якщо так, то які саме та в якій формі?
Чи формувався у потерпілих стан психологічної омани щодо цілей організації? Чи спонукалися потерпілі до певної поведінки (вказати, якої саме)?
Чи міг психологічний вплив, якщо такий мав місце, суттєво змінити вільне волевиявлення учасників комунікативного процесу?
Чи міг психологічний вплив призвести до дій осіб без осмислення їх можливих наслідків та у заданому обвинуваченими напрямку?
 
Відповідно до особливостей конкретних обставин справи вирішувані психологічною експертизою питання у разі потреби узгоджуються органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), при консультуванні з експертом з метою уточнення їх кількості та конкретизації змісту, доцільних для справи. 
Для проведення дослідження орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), надає експерту можливість психологічного обстеження підекспертної особи та матеріали справи.
Для проведення психологічної експертизи (з огляду на важливість індивідуальних і вікових психологічних особливостей підекспертної особи та виходячи з особливостей обставин справи і питань, поставлених перед експертом) експерту необхідно надати: медичну документацію, особову справу, шкільні характеристики і характеристики з місця роботи, свідчення співучнів, педагогів, колег, друзів, знайомих, родичів та інших людей, з якими підекспертна особа близько спілкувалася. У свідченнях рідних та близьких повинні бути відображені особливості її розвитку та поведінки, умов життя, оточення, притаманні їй схильності, захоплення, інтереси. За наявності також надаються щоденники, листи, зразки творчості підекспертної особи. 
Для проведення експертизи по питаннях п. 11. до медичної документації дитини, її характеристик (шкільних, з дитячого садку), свідчень співучнів, педагогів (вихователів) додаються характеристики з місця роботи батьків (опікунів), свідчення їх колег, друзів, знайомих. 
Для проведення експертизи по питаннях п. 8. надається відеозапис слідчої дії та автентично занотований текст її протоколу, зафіксований на електронному носії; для проведення експертизи по питаннях п.12 надаються відео- та роздруковані тексти аудіозаписів (виступів, лекцій), інформація ЗМІ та інша інформація (брошури, конспекти, посібники, тощо), рекламна продукція, покази учасників подій, що досліджуються по справі, і таке інше
Органу (особі), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), особливу увагу слід приділити матеріалам стосовно неповнолітніх осіб, а також свідченням або відомостям про особливості поведінки підекспертної особи у проблемних ситуаціях (конфлікти, покарання, втрати тощо) та свідченням про особливості її поведінки і емоційного стану в певних обставинах (безпосередньо у момент подій, у час, що передував подіям, досліджуваним по справі, а також після їх завершення).
Під час проведення психологічної експертизи досліджуються автентичні показання, тобто такі, які не залежать від будь-якого стороннього впливу або примусу.

Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа
 
Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа –це опитування з використанням комп’ютерного технічного засобу, призначеного для реєстрації психофізіологічних реакційу відповідь на пред'явлення за спеціальною методикою психологічних стимулів; нешкідливе для життя і здоров’я людини.
Дослідження із застосуванням комп’ютерного поліграфапроводяться тільки за наявності письмової згоди особи на участь в опитуванні.
Основними завданнями дослідження із застосуванням комп’ютерного поліграфа є аналіз динаміки зазначених реакцій суб’єкта дослідженняз метою отримання орієнтувальної інформаціїщодозначимої події та певних дій.

Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції, які свідчать про наявність у неї інформації щодо юридично значимої події та певної дії(вказати якої саме)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції, які свідчать про наявність у неї інформації щодо значимих подійта певних дій (вказати яких саме)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції про можливі джерелаотримання інформаціїщодо юридично значимої подіїта певної дії(вказати джерело тощо)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції про можливі джерела отримання інформаціїщодо значимої подіїта певної дії(вказати джерело тощо)?
 
Дослідження проводиться в декілька етапів. Усі конкретні обставини справи, які потребують перевірки з використанням поліграфа обговорюються та узгоджуються з Замовником особисто (або відповідно до наданих матеріалів справи) після чого поліграфологом складаються блоки запитань відповідно до теми дослідження. 
 

Психологічна експертиза

Об'єктом психологічної експертизи є психічно здорові особи (підозрюваний, обвинувачений, підсудний, виправданий, засуджений, свідок, потерпілий, позивач, відповідач: малолітні після досягнення п’ятирічного віку; неповнолітні; дорослого та похилого віку), матеріали справи (кримінальне провадження, цивільна справа)
Психологічна експертиза встановлює ті особливості психічної діяльності та такі їх прояви в поведінці особи, які мають юридичне значення та викликають певні правові наслідки.
Основним завданням психологічної експертизи є визначення у підекспертної особи: індивідуально-психологічних особливостей, рис характеру, провідних якостей особистості; мотивотвірних чинників психічного життя і поведінки; емоційних реакцій та станів; закономірностей перебігу психічних процесів, рівня їхнього розвитку та індивідуальних її властивостей.
При проведенні психологічних експертиз використовуються загальновідомі в науковій практиці психологічні методики і такі, що пройшли державну атестацію, та їх авторські модифікації, що відбираються з урахуванням специфіки експертних досліджень і конкретних питань, поставлених перед психологічною експертизою.
 
Предметні види судово-психологічної експертизи та орієнтовний перелік вирішуваних питань:

1. Судово-психологічна експертиза емоційних станів
Має значення для кваліфікації ст.ст. 116, 117, 118, 119, 123, 124 КК України. 
До компетенції судового експерта-психолога, який виконує судово-психологічну експертизу емоційних станів у кримінальному процесі, належить встановлення: індивідуально-психологічних особливостей, міри здатності обвинувачених розуміти характер скоєних дій, та їх наслідки; наявності або відсутності у підекспертної особи в момент скоєння протиправних дій емоційного стану, що суттєво вплинув на її свідомість і поведінку. 
Основні питання (завдання), що вирішуються експертом:
У якому емоційному стані перебувала підекспертна особа на момент скоєння інкримінованого їй діяння?
Чи перебувала підекспертна особа в стані вираженого емоційного збудження або вираженого емоційного напруження, що може розглядатися як психологічна підстава стану сильного душевного хвилювання? 
Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння інкримінованих їй дій у стані фізіологічного афекту як психологічної підстави сильного душевного хвилювання?

2. Судово-психологічна експертиза індивідуально-психологічних особливостей підозрюваного, обвинуваченого 
Зазначена експертиза проводиться у відповідності до п. 4) ч.1 ст. 91 КПК України. 
До компетенції судового експерта психолога, який виконує судово-психологічну експертизу зазначеного предметного виду, відноситься встановлення індивідуально-психологічних особливостей підозрюваного, обвинуваченого, які мають юридичне значення. 
Основні питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?
Чи має підекспертна особа такі індивідуально-психологічні особливості, як (зазначається, які саме особливості особистості мають значення для слідства чи суду: підвищена агресивність, імпульсивність, підкореність, жорстокість, підвищена збудливість, ригідність, нерішучість тощо)? 
Які психологічні особисті якості та провідні мотиваційні чинники поведінки має підекспертна особа? У якому зв’язку вони перебувають з обставинами, що досліджуються у справі? 
Чи могли індивідуально-психологічні особливості підекспертної особи суттєво вплинути на її поведінку під час скоєння нею інкримінованих дій ? 

3. Судово-психологічна експертиза здатності неповнолітнього підозрюваного, обвинуваченого у повній мірі усвідомлювати значення своїх дій та керувати ними
Вказана експертиза проводиться у відповідності до п. 4) ч.1 ст. 91, п. 1) ч.1 ст. 485 КПК України та ч.2 ст. 486 КПК України. 
До компетенції судового експерта-психолога, який проводить експертизу зазначеного виду, відносяться питання психологічного змісту (особливості особистості, психічні стани тощо), які мають юридичне значення при розслідуванні конкретної справи щодо обвинуваченої (підозрюваної) неповнолітньої особи. 
Основними питаннями (завданнями), що ставляться на вирішення експертизи є: 
Чи здатна неповнолітня особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей та конкретних обставин справи (вказати яких саме) у повній мірі усвідомлювати значення своїх дій? 
Чи здатна неповнолітня особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей та конкретних обставин справи (вказати яких саме)  у повній мірі керувати своїми діями? 
Чи має неповнолітня особа відхилення у психічному розвитку, які не є виявами психічного захворювання? Якщо має, то якими саме є їх ознаки?

4. Судово-психологічна експертиза здатності свідка або потерпілого правильно сприймати обставини, які мають значення для справи, і надавати про них правильні свідчення
До компетенції судового експерта-психологічної при виконанні зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи не входить вирішення питань стосовно достовірності показань. 
Питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Чи здатна підекспертна особа, з урахуванням її емоційного стану, індивідуально-психологічних особливостей та рівня розумового розвитку правильно (адекватно) сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні (адекватні) показання? 
Чи вплинули і яким чином індивідуальні властивості психічних процесів підекспертної особи (указати залежно від того, що має значення по справі: пам’ять, увага, сприймання, мислення, особливості емоційних реакцій чи функціонування сенсорних процесів: зір, нюх, слух, тощо) на адекватність сприйняття нею особливостей та змісту ситуації (зазначити наявні ознаки ситуації), що досліджується у справі, на їх відтворення у показаннях?
Чи має свідок (потерпілий) виражену схильність до фантазування?
Чи має свідок (потерпілий) виражену схильність до навіювання?

5. Судово-психологічна експертиза потерпілих по справах щодо зґвалтування
Експертиза проводиться відповідно до ст.ст. 152, 153, 154, 155 КК України 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судово-психологічної експертизи входить оцінка здібності психічно здорової потерпілої особи розуміти характер та значення дій обвинуваченого; оцінка здатності чинити йому опір залежно від рівня психічного розвитку потерпілої особи, зокрема, рівня інтелектуальних здібностей, від її індивідуально-психологічних особливостей, психічного стану у момент скоєння проти неї протиправних дій.
Основними питаннями, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи, є: 
Які основні індивідуально-психологічні особливості притаманні потерпілій особі? 
Чи здатна потерпіла особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, вікових, індивідуально-психологічних особливостей і емоційного стану правильно розуміти характер та значення скоєних з нею дій та чинити ним опір? 

6. Судово-психологічна експертиза психічного стану особи, що покінчила життя самогубством (посмертна судово-психологічна експертиза)
Проводиться відповідно до ст. 120 КК України (Доведення до самогубства). 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судорво-психологічної експертизи входить встановлення наявності/відсутності у особи в період, який передував її смерті, психічного стану, що впливав на її суїцидальні дії.
Основні питання, що виносяться на розгляд перед посмертною судово-психологічною експертизою: 
У якому емоційному стані перебувала особа в період, який передував її самогубству? 
Чи виник емоційний стан особи в період, який передував її самогубству, унаслідок дій певної особи (зазначити: насильство, дії, які кваліфікуються як погроза, жорстоке ставлення чи систематичне приниження людської гідності, тощо)?

7. Судово-психологічна експертиза соціально-психологічних особливостей членів злочинної групи.
Зазначена експертиза проводиться у відповідності зі ст. 27, 28, 29 КК України стосовно виду співучасті у групових злочинах.
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні даного предметного виду судорво-психологічної експертизи входить встановлення індивідуально-рольового статусу членів злочинної групи чи угрупування (лідер, підвладний, ведений, тощо).
Основні питання, що ставляться на вирішення експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа? 
Який індивідуально-рольовий статус має підекспертна особа у злочинній групі (лідер, підвладний, ведений) і чи це зумовлено її індивідуально-психологічними властивостями та особливостями соціально-психологічної структури злочинної групи (злочинного угруповання)?

8. Судово-психологічна експертиза комунікативної діяльності особи, зафіксованої у відеозапису
Зазначена експертиза проводиться у випадках, коли підозрюваний (обвинувачений, потерпілий, свідок) відмовляється від своїх первинних показань, стверджуючи, що надав їх не самостійно, а під психологічним впливом, або слідуючи інформації про подію злочину, попередньо повідомлену йому іншими особами (наприклад, оперативними працівниками, слідчим, подільниками по справі та ін.). 
До компетенції судового експерта-психолога експертизи комунікативної діяльності особи, зафіксованої у відеозапису, відноситься встановлення  самостійності (несамостійності) її поведінки у ситуації слідчої дії, та наявність або відсутність ознак психологічного впливу на цю особу з боку інших учасників слідчої дії.  Вирішення питань щодо істинності або неістинності (правдивості-неправдивості) повідомленої особою інформації не відноситься до компетенції судово-психологічної експертизи, а є компетенцією судово-слідчих органів. 
Питання, що вирішуються судово-психологічною експертизою за матеріалами відеозапису слідчої дії:
Які психологічні особливості має процес відтворення особою обстановки та обставин подій (за матеріалами відеозапису слідчих дій, проведених за участю цієї особи)? 
Яка психологічна характеристика комунікативної діяльності особи (прізвище, ім’я, по батькові) у процесі відтворення нею подій (вказати, яких саме подій), під час проведення (вказати дату) за її участю слідчої дії (за матеріалами відеозапису вказаної слідчої дії)?
Чи наявні у поведінці особи психологічні особливості, що властиві для самостійного, несамостійного відтворення нею певних подій під час проведення за її участю відповідної слідчої дії? 
Чи є у відеозаписі відтворення обстановки та обставин подій (дата проведення) за участю особи (прізвище, ім’я, по батькові) ознаки здійснення на неї психологічного впливу з боку осіб, які приймали участь у проведенні даної слідчої дії? 
Для виконання експертизи необхідні: аутентичний відеозапис, протокол відповідної слідчої дії (можливо надати ксерокопію, завірену належним чином). Інші матеріали кримінальної справи не потрібні, оскільки досліджується не особистість фігуранта справи, а лише її комунікативна діяльність, зафіксована у відеозапису. 

9. Судово-психологічна експертиза у справах про відшкодування моральної шкоди
Зазначений предметний вид судово-психологічної експертизи проводиться відповідно до п. 6) ч2. ст.242 КПК України, ст.ст. 16, 23, 201, 1167, 1168, 1169, 1176 ЦК України та інших питань щодо судового захисту цивільних прав та інтересів особи. 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні судово-психологічної експертизи у справах про відшкодування моральної шкоди відноситься виявлення функціонального рівня психічної діяльності, особистісні та емоційні прояви суб’єкта, особливості їх динаміки під впливом конкретних життєвих подій. 
Висновки у частині психологічного дослідження щодо визначення орієнтовного (можливого) розміру компенсації моральної шкоди мають імовірний характер, остаточне рішення по цьому питанню є прерогативою суду.
Основні питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?
Чи має підекспертна особа зміни в емоційному стані, індивідуально-психологічних проявах, які перешкоджають активному соціальному функціонуванню її як особистості і виникли внаслідок впливу певних обставин (зазначити обставини: безпідставне обвинувачення, незаконне позбавлення волі, наклеп, образа, заподіяння шкоди її громадським інтересам тощо)?
Чи є ситуація, що досліджується за справою, психотравмувальною для Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові)? Якщо так, то чи завдані Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові) страждання (моральна шкода)?
Якщо особі Н. (зазначаються прізвище, ім’я та по батькові) завдані страждання (моральна шкода), який орієнтовний розмір становить грошова компенсація за завдані страждання (моральну шкоду)?

10. Судово-психологічна експертиза у справах про визнання недійсними угод, укладених дієздатною особою
Зазначена експертиза проводиться відповідно до ст.ст. 225, 229, 230, 231, 233 ЦК України 
До компетенції судового експерта-психолога експертизи зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи відноситься встановлення міри розуміння підекспертною особою змісту угод, які укладалися, її здатності приймати усвідомлені рішення; виявлення у дієздатної особи непатологічних психічних аномалій, які перешкоджають адекватному відображенню дійсності. 
Питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Яка особистісна значимість для особи обставин, за яких була укладена угода?
Чи здатна була особа з урахуванням визначених обставин повною мірою вільно та усвідомлено приймати рішення та реалізувати його своїми діями?
Чи здатна була особа, з урахуванням визначених обставин, усвідомлювати - і якою мірою – фактичний зміст власних дій та їх наслідки?
Чи здатна була особа повною мірою прогнозувати наслідки власних дій?
Чи здатна була особа повною мірою усвідомлено приймати рішення, адекватне ситуації, та повною мірою усвідомлено реалізувати його?
При проведенні судово-психологічної експертизи у справах про визнання недійсними угод, укладених дієздатними особами, особливого значення набуває повнота матеріалів, що надаються для дослідження, а саме, даних, що дозволяють провести повний аналіз особливостей психологічних обставин, за яких укладалась угода. Поза зазначених вихідних даних відповісти на вище наведені запитання є більш чим проблематичним (практично неможливим). 

11.  Судово-психологічна експертиза у справах по спірних питаннях виховання та визначення місця проживання дитини
Зазначена експертиза проводиться відповідно до ч. 2 ст. 159, ч.1 ст. 161, ч.1 п. 3)-5) ст. 164, ч.1 ст. 170 Сімейного кодексу України 
До компетенції судового експерта-психолога при виконанні зазначеного предметного виду судово-психологічної експертизи відноситься: встановлення психологічної сумісності дитини з кожним із батьків, опікунів, усиновлювачів; визначення можливостей конкретних осіб забезпечити найбільш сприятливе для розвитку дитини виховання.
Питання, що ставляться на вирішення судово-психологічної експертизи: 
Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини? 
Яким чином можуть вплинути умови виховання кожного із батьків на психологічний стан та розвиток дитини? 
Чи має залежність оцінка сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих?

12. Судово-психологічна експертиза з питань заподіяння психологічного впливу.
Проведення зазначеної експертизи зумовлюється обставинами, що передбачені злочинами за ст. 190, 192, 181 КК України. 
До компетенції судового експерта-психолога відноситься визначення особливостей сприйняття людиною фактичного боку подій та реального змісту ситуації, що розглядаються по справі, а також визначення особливостей інтелектуальних та емоційно-вольових механізмів регуляції особою власною поведінкою в аспекті індивідуальних та соціально-психологічних закономірностей поведінки людини у соціумі. 
На розгляд перед вказаною експертизою ставляться такі питання. 
Чи використовувались при проведенні семінарів та інших масових заходів, що проводили представники організації (зазначити якої), будь-які методи психологічного впливу на свідомість та поведінку присутніх? Якщо так, то які саме та в якій формі?
Чи формувався у потерпілих стан психологічної омани щодо цілей організації? Чи спонукалися потерпілі до певної поведінки (вказати, якої саме)?
Чи міг психологічний вплив, якщо такий мав місце, суттєво змінити вільне волевиявлення учасників комунікативного процесу?
Чи міг психологічний вплив призвести до дій осіб без осмислення їх можливих наслідків та у заданому обвинуваченими напрямку?
 
Відповідно до особливостей конкретних обставин справи вирішувані психологічною експертизою питання у разі потреби узгоджуються органом (особою), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), при консультуванні з експертом з метою уточнення їх кількості та конкретизації змісту, доцільних для справи. 
Для проведення дослідження орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), надає експерту можливість психологічного обстеження підекспертної особи та матеріали справи.
Для проведення психологічної експертизи (з огляду на важливість індивідуальних і вікових психологічних особливостей підекспертної особи та виходячи з особливостей обставин справи і питань, поставлених перед експертом) експерту необхідно надати: медичну документацію, особову справу, шкільні характеристики і характеристики з місця роботи, свідчення співучнів, педагогів, колег, друзів, знайомих, родичів та інших людей, з якими підекспертна особа близько спілкувалася. У свідченнях рідних та близьких повинні бути відображені особливості її розвитку та поведінки, умов життя, оточення, притаманні їй схильності, захоплення, інтереси. За наявності також надаються щоденники, листи, зразки творчості підекспертної особи. 
Для проведення експертизи по питаннях п. 11. до медичної документації дитини, її характеристик (шкільних, з дитячого садку), свідчень співучнів, педагогів (вихователів) додаються характеристики з місця роботи батьків (опікунів), свідчення їх колег, друзів, знайомих. 
Для проведення експертизи по питаннях п. 8. надається відеозапис слідчої дії та автентично занотований текст її протоколу, зафіксований на електронному носії; для проведення експертизи по питаннях п.12 надаються відео- та роздруковані тексти аудіозаписів (виступів, лекцій), інформація ЗМІ та інша інформація (брошури, конспекти, посібники, тощо), рекламна продукція, покази учасників подій, що досліджуються по справі, і таке інше
Органу (особі), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), особливу увагу слід приділити матеріалам стосовно неповнолітніх осіб, а також свідченням або відомостям про особливості поведінки підекспертної особи у проблемних ситуаціях (конфлікти, покарання, втрати тощо) та свідченням про особливості її поведінки і емоційного стану в певних обставинах (безпосередньо у момент подій, у час, що передував подіям, досліджуваним по справі, а також після їх завершення).
Під час проведення психологічної експертизи досліджуються автентичні показання, тобто такі, які не залежать від будь-якого стороннього впливу або примусу.

Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа
 
Психофізіологічне дослідження із застосуванням поліграфа –це опитування з використанням комп’ютерного технічного засобу, призначеного для реєстрації психофізіологічних реакційу відповідь на пред'явлення за спеціальною методикою психологічних стимулів; нешкідливе для життя і здоров’я людини.
Дослідження із застосуванням комп’ютерного поліграфапроводяться тільки за наявності письмової згоди особи на участь в опитуванні.
Основними завданнями дослідження із застосуванням комп’ютерного поліграфа є аналіз динаміки зазначених реакцій суб’єкта дослідженняз метою отримання орієнтувальної інформаціїщодозначимої події та певних дій.

Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції, які свідчать про наявність у неї інформації щодо юридично значимої події та певної дії(вказати якої саме)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції, які свідчать про наявність у неї інформації щодо значимих подійта певних дій (вказати яких саме)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції про можливі джерелаотримання інформаціїщодо юридично значимої подіїта певної дії(вказати джерело тощо)?
Чи виявляються у особи (прізвище, ім’я та по батькові) в результаті психофізіологічного дослідження із використанням поліграфа психофізіологічні реакції про можливі джерела отримання інформаціїщодо значимої подіїта певної дії(вказати джерело тощо)?
 
Дослідження проводиться в декілька етапів. Усі конкретні обставини справи, які потребують перевірки з використанням поліграфа обговорюються та узгоджуються з Замовником особисто (або відповідно до наданих матеріалів справи) після чого поліграфологом складаються блоки запитань відповідно до теми дослідження.