Прямування України до демократичної, правової держави, її взаємодія із суспільством, вплив на формування складної та різнобарвної гами суспільних відносин, неможливі без проведення чітко визначеної, обґрунтованої державної політики. Важливе місце у вирішенні цих питань відводиться судово-експертним установам Міністерства юстиції України. Саме такою провідною установою є Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса (ХНДІСЕ).
В інституті зосереджено унікальний інтелектуальний науково-технічний потенціал. Своєю самовідданою працею, професіоналізмом та інноваційним підходом до проведення судових експертиз та експертних досліджень колектив інституту підвищує статус судово-експертної діяльності держави. Професіоналізм, знання, досвід і високі людські якості науковців – судових експертів та спеціалістів – дозволили ефективно модернізувати вітчизняну судово-експертну систему й вивести українську експертизу на найвищий європейський рівень.
Співробітники ХНДІСЕ плідно працюють над актуальними проблемами судової експертизи – проводяться дослідження більш ніж за 70-ма спеціальностями, у тому числі й ті, що відносяться до компетенції лабораторії інженерно-транспортних досліджень, завідувачем якої є кандидат юридичних наук Андрій Васильович Лубенцов.
Лабораторія інженерно-транспортних досліджень пропонує свої послуги у проведенні всього спектру судових експертиз та експертних досліджень за такими напрямками:
1. Інженерно-транспортна експертиза, яка включає дослідженні обставин і механізму дорожньо-транспортних пригод; дослідження технічного стану транспортних засобів; дослідження деталей транспортних засобів; транспортно-трасологічні дослідження.
Орієнтований перелік питань:
• Причини виникнення несправностей двигуна внутрішнього згорання?
• Визначення базової лінійної норми витрат палива (бензин та диз. паливо) транспортних засобів?
• Які несправності, виходячи з вимог Правил дорожнього руху до технічного стану ТЗ, мала (мав) система (механізм, вузол, агрегат) даного транспортного засобу?
• Чи є в досліджуваному ТЗ несправності, які могли бути технічною причиною виникнення ДТП?
• Коли, відносно моменту ДТП, її настання чи в процесі її розвитку, виникли дані несправності?
• Яка причина відмови даного механізму, системи (рульового управління, гальмової системи тощо) ТЗ?
• Чи мав водій можливість виявити несправність до моменту ДТП?
• Чи мав водій технічну можливість запобігти пригоді за наявності даної несправності?
• Якою була швидкість ТЗ у різні моменти розвитку ДТП (якщо сліди різної довжини або перериваються, на це слід указати)?
• Яка була швидкість ТЗ з урахуванням пошкоджень, які він отримав при зіткненні або наїзду на нерухому перешкоду?
• Яка максимально припустима швидкість ТЗ за умови даної видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
• Яка максимально припустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіуса?
• Яка найменша безпечна дистанція між ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
• Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
• Який гальмовий та (або) зупинний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
• Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
• Чи мав водій технічну можливість запобігти наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
• Чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
• Чи були з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв'язку з виникненням ДТП?
• З якою швидкістю рухався ТЗ? Якщо ця швидкість перевищувала встановлені обмеження (зазначається, які саме), то чи мав водій технічну можливість уникнути контакту з перешкодою (зазначається, якою саме), якщо ця швидкість не перевищувала припустиму?
• Чи мав водій технічну можливість шляхом екстреного гальмування зупинити ТЗ з моменту виникнення небезпеки для руху (указується момент виникнення небезпеки), не доїжджаючи до перешкоди (пішохода)?
2. Дорожньо-технічна експертиза (визначення відповідності техніко-експлуатаційних, геометричних та технічних показників автомобільних доріг нормативно-технічним вимогам; визначення відповідності робіт з організації дорожнього руху вимогам безпеки руху).
Орієнтовний перелік питань, що вирішуються:
• Чи відповідали фактичні техніко-експлуатаційні показники (рівність, коефіцієнти зчеплення та шорсткості тощо) автомобільної дороги вимогам безпеки дорожнього руху?
• Чи відповідали роботи з проведення ремонту, експлуатації та утримання доріг вимогам безпеки дорожнього руху?
• Чи були невідповідності дорожніх умов вимогам нормативних документів у причинному зв'язку з подією ДТП?
• Чи забезпечує організація дорожнього руху на дослідній ділянці дороги безпеку дорожнього руху?
• Чи знаходяться невідповідності організації дорожнього руху у причинному зв'язку з подією ДТП?
• Чи відповідали геометричні параметри автомобільної дороги вимогам нормативної документації?
3. Електротранспортна експертиза (дослідження міського електричного транспорту).
Фахівці лабораторії інженерно-транспортних досліджень Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса на високому професійному рівні проведуть дослідження у стислі терміни, за результатами яких буде надано ґрунтовний висновок експертизи або експертного дослідження.